sâmbătă, 4 februarie 2012

Mecanica auto



                Notiunile de baza ale mecanicii.

Un conducator auto responsabil trebuie sa cunoasca principalele elemente de mecanica auto. Aceasta ii va permite sa conduca eficient automobilul, sa-l menajeze, sa-l conserve si sa inteleaga defectele ce pot surveni in timpul functionarii.
 1.Sasiul
 Sasiul este scheletul care sustine toate organele, mecanismele si sistemele autovehiculului. In acelasi timp, acesta asigura protectia persoanelor care se afla in automobil, deformandu-se cel mai greu in caz de accident.

2. Schema cinetica
 Motorul transforma energia chimica a carburantului (benzina, motorina, gaz) in energie mecanica sau electrica.
       Puterea astfel creata se transmite ambreiajului, apoi, prin intermediul cutiei de viteze, catre rotile motoarelor.


    In functie de pozitia rotilor motoare, autovehiculul poate fi:
    - cu tractiune pe fata
    - cu tractiune pe spate
    - cu tractiune pe toate cele patru roti (4x4)

3.Motorul
Ciclul motor in patru timpi
Motorul cu explozie in patru timpi poate fi alimentat cu benzina, motorina sau gaz. Acesta este motorul cel mai des folosit la autovehiculele actuale.
 
        Tompul I - Admisia
        Incepe de la Punctul mort superior (PMS) al pistonului si se termina la Punctul mort inferior (PMI). In acest timp, supapa de admisie este deschisa, iar cea de evacuare este inchisa.
 
 
   Pistonul coboara si aspira:
        - un amestec gazos aer-benzina
        - numai aer, in cazul motorului Diesel.
 
        Timpul II - Compresia
       Are loc pe durata cursei pistonului de la PMI la PMS. In tot acest timp, supapele de admisie si de evacuare sunt inchise.







 
 4.Transmisia
     Ambreajul
 Are rolul de a transmite progresiv momentul motor catre roti. In mo similar, permite intreruperea acestor legaturi la schimbarea vitezei sau la oprirea vehiculului.
 

  - in pozitia debraiat, discul de ambreiaj nu atinge deloc discul motor: rotile nu sunt antrenate in miscare;




- in pozitia patinat, rotile sunt partial antrenate;




- in pozitia ambreiat, discurile sunt presate puternic unul fata de altul si se invartesc cu aceeasi turatie: rotile sunt antrenate total.






  • Cutia de viteze
        Rezolva urmatoarele functii:
        - demultiplicarea momentului motor catre roti;
        - inversarea sensului de miscare in pozitia de mers inapoi;
        - nu antreneaza rotile in pozitia punctului mort.



Cutia de viteze face posibila utilizarea motorului in regimul cel mai favorabil, in functie de forta care se cere.
        - Ambreiajul are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de restul transmisiei.
        - Cutia de viteze asigura puterea transmisa rotilor, permite mersul inapoi, fara a inversa sensul de rotatie a motorului, precum si stationarea cu motorul in functiune.
 
 
 



6.Suspemsia

Suspensia asigura un contact permanent al rotilor cu solul, realizandu-se astfel o buna directionare si o franare eficienta. In acelasi timp, confortul pasagerilor este incomparabil mai bun.
 
 


    Materialele utilizate la arcurile suspensiei sunt oteluri de arc silicioase, cele elicoidale din bare de otel arc, iar cele bara de torsiune din oteluri arc aliate.
        Elemente elastice ale suspensiei intalnite la automobile sunt: arcurile in foi , arcurile elicoidale , bare de torsiune si elemente elastice pneumatice si hidropneumatice.


6.Sistemul de franare
Are urmatoarele functii:
        - reducerea viteze
        - asigura oprirea autovehicolului
        - cand autovehicolul se afla intr-o treapta de viteza, il poate mentine pe loc, daca este nevoie.
 
  • Frana principala (hidraulica)
       Comandata prin intermediul pedalei de frana, aceasta actioneaza simultan pe toate rotile vehicolului. Pedala deplaseaza un piston in cilindrul pompei de frana, iar presiunea se transfera prin intermediul lichidului de frana la dispozitivele situate la fiecare roata:
        - frana pe discuri, solidari fixati pe roti si placutele mobile;
        - frana pe tamburi, solidati fixati prin roti si pe ferodourile mobile.







  • Frana de parcare (de mana)
        Se mai numeste "frana de stationare". Actioneaza pe doua roti, de obicei pe cele din spate, prin intermediul unui cablu de frana, astfel incat placutele sau ferodourile preseaza pe discuri sau tamburi, blocandu-le
 




 
  • Sistemul antiblocaj (ABS)
        Sistemele de franare cunosc o dezvoltare continua, astfel incat sa asigure o securitate cat mai mare la franare, indiferent de starea carosabilului, de viteza si alti factori.
        Unul dintre aceste sisteme este ABS-ul. La cele mai multe vehicule, acesta contine un computer si un senzor de viteza pe fiecare roata. Daca la o franare brusca roata tinde sa se blocheze, sistemul reduce automat presiunea de franare, astfel incat aceasta va continua sa ruleze, avand aderenta la sol. In acest fel, directia ramane operativa, vehiculul nu derapeaza si poate fi controlat.


 7.Pneurile
  Aderenta depinde in mod special de pneuri, care reprezinta singura legatura dintre vehicul si suprafata de rulare. De calitatea, dar si de starea acestora depind tinuta de drum, precum si modul in care se face franarea.



  • Structura pneurilor
       Structura se refera la modul in care este fabricata carcasa pneurilor






    Pneurile cel mai des folosite sunt cele cu structura radiala
  • Starea pneurilor
    Profilul este, practic, "desenul in relief" aplicat pe banda de rulare prin creste si adancituri. Inaltimea profilului nu trebuie sa scada sub 1,6mm


 Sfaturi Practice
   
  • Dereglarea carburatiei, dereglarea aprinderii sau defectarea injectoarelor pot determina un consum de combustibil peste limitele normale
  • Prezenta calaminei pe suprafata bujiilor si fumul albastrui al esapamentului indica faptul ca mecanismul motor (grup piston-cilindru) este uzat.
  • Arderea incompleta si defectuoasa a cobmustibilului determina poluarea mediului ambiant de catre autovehicule.
  • Fumul de culoare neagra emis de esapament indica un consum exagerat de combustibil.
  • Atunci cand conduceti un autovehicul propulsat de un motor cu scantei, dotat cu catalizator, trebuie sa utilizati numai benzina fara plumb pentru a nu distruge Catalizatorul.
  • Temperatura lichidului de racire, care asigura performanta maxima si uzura minima a motorului, este cuprinsa in intervalul 90-95°C.
  • La manipularea solutiei antigel trebuie sa fiti extrem de precauti sa nu aspirati cu gura, intrucat ingerarea a 100g de solutie antigel este mortala.
  • Atunci cand simtiti un miros specific de frana incinsa, trebuie sa opriti motorul imediat in afara partii carosabile si sa controlati rotile, intrucat este posibil ca acestea sa fie blocate, precum si sa eliberati imediat frana de mana, daca aceasta este in functiune.











 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu